Dlaczego JOW?

Domagamy się wprowadzenia 460 jednomandatowych okręgów wyborczych (JOW) w wyborach do Sejmu RP z równym prawem do kandydowania dla wszystkich obywateli, niezależnie, czy są popierani przez partie polityczne, czy startują samodzielnie. 

Wzorem dla nas jest model brytyjski jako najprostszy i najbardziej przejrzysty. Uważamy, że obowiązująca obecnie w Polsce ordynacja proporcjonalna jest jedną z podstawowych wad ustrojowych. Utrudnia tworzenie stabilnego i efektywnego rządu, odsuwa Polaków od wpływu na działanie państwa i skutecznie uniemożliwia powstanie w naszym kraju społeczeństwa obywatelskiego. Powoduje także, że pojęcie odpowiedzialności w polskiej polityce zostało zupełnie zapomniane, a partie niesłusznie mają uprzywilejowaną pozycję względem obywateli. Czas to zmienić. 

Chcemy posłów odpowiedzialnych przed wyborcami! Nie występujemy przeciwko partiom jako takim. Zauważamy jednak, że w proporcjonalnym systemie wyborczym są one grupami interesu, scentralizowanymi i oderwanymi od potrzeb obywateli. W systemie JOW partie mają szansę stać się organizacjami demokratycznymi, obywatelskimi, służącymi społeczeństwu.

 Nie jesteśmy związani z żadną partią polityczną. Wśród nas są ludzie o bardzo różnych poglądach. Łączy nas przekonanie, że dopiero zmiana systemu wyborczego dostarczy obywatelom skutecznych narzędzi do dalszych działań. Po wprowadzeniu JOW przyjdzie czas na dyskusję o wszystkich innych ważnych kwestiach ustrojowych i problemach do rozwiązania. Postulowana przez nas zmiana systemu wyborczego stanowi warunek konieczny do tego, aby udział wyborców w debacie nad sprawami najważniejszymi i ich wpływ na rozstrzyganie tych kwestii stał się realny.

 

Wybór posłów do Sejmu RP w jednomandatowych okręgach wyborczych, na wzór brytyjski, gwarantuje:

  • odpowiedzialność posłów przed ich wyborcami – to od wyborców, a nie od partii zależy polityczna przyszłość parlamentarzystów
  • sprawny i stabilny rząd – odpowiedzialność za rządzenie państwem bierze na siebie zazwyczaj jedna partia, która nie ma możliwości zrzucania winy na koalicjantów. Równocześnie opozycja jest znacznie silniejsza i lepiej kontroluje rządzący
  • dobrą reprezentację terytorialną społeczeństwa w Sejmie
  • wzrost aktywności obywatelskiej społeczeństwa, spowodowany realnym wpływem społeczności lokalnych na polityków
  • wzrost kompetencji posłów i ich asertywności względem aparatu partyjnego
  • decentralizację, ożywienie i jawność życia politycznego
  • dwubiegunową scenę polityczną, niewykluczającą jednak obecności małych partii ani posłów niezależnych
  • zmianę charakteru partii politycznych z wodzowskich i scentralizowanych na demokratyczne i obywatelskie
  • utrudnienie dostępu do sprawowania władzy dla ugrupowań skrajnych.

 

PODSTAWOWE ZASADY WYBIERANIA POSŁÓW DO SEJMU RP, POSTULOWANE PRZEZ RUCH OBYWATELSKI NA RZECZ JEDNOMANDATOWYCH OKRĘGÓW WYBORCZYCH (JOW)

  1. Równa dla każdego obywatela Polski swoboda indywidualnego kandydowania na posła.
    Zasada ta powinna być realizowana w czasie całego procesu wyborczego, przede wszystkim poprzez:

    • zapewnienie równego dla wszystkich czasu trwania kampanii wyborczej
    • finansowanie kampanii wyborczej wyłącznie ze środków niepublicznych
    • zapewnienie równego limitu wydatków dla kandydatów niezależnych i partyjnych

    W celu dokonania rejestracji kandydujący stawia się osobiście w Okręgowej Komisji Wyborczej i składa:

    • pisemne poparcie co najmniej 10 wyborców danego okręgu,
    • dowód wpłaty kaucji ze środków własnych kandydata (kaucja jest zwracana, jeśli kandydat uzyska minimum 5 proc. ważnie oddanych głosów). Na karcie do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej, a informację o ich partyjnej przynależności przy nazwisku kandydata.
  2. Podział Polski na 460 jednomandatowych okręgów wyborczych.
    W celu wybrania czterystu sześćdziesięciu posłów należy podzielić Polskę na 460 jednomandatowych okręgów wyborczych o zbliżonej wielkości. Daje to średnio ok. 67 tysięcy wyborców w jednym JOW. Takiej liczbie wyborców kandydaci mogą się zaprezentować bezpośrednio, a ci mogą kandydatów poznać i porównać bez pośrednictwa mediów. Kampania wyborcza jest tania, a szanse wyborcze niezamożnych i bogatszych kandydatów stają się porównywalne.Równoległą zaletą niewielkich okręgów wyborczych jest realna możliwość bezpośredniego kontaktu posła z wyborcami w czasie całej kadencji. Taka relacja jest rękojmią jego odpowiedzialności przed wyborcami, gdyż zarówno oni, jak i przegrani kandydaci monitorują zachowanie posła.
  3. Posłem zostaje zdobywca największej liczby głosów w jednej turze głosowania.
    Kandydat musi uzyskać większą liczbę głosów niż konkurenci. Z tego powodu nie ma potrzeby przeprowadzania drugiej tury wyborów.Wybieranie w jednej turze głosowania:

    • jest proste, tanie i daje jasne dla wyborcy rozstrzygnięcie wyłaniające posła,
    • ogranicza partyjne manipulacje, nieodłączne przy wyborach dwuturowych
    • mobilizuje wyborców do jednoznacznego poparcia konkretnego kandydata

    W przypadku zgłoszenia tylko jednego kandydata zostaje on posłem bez przeprowadzenia głosowania.

  4. Obywatelski i medialny nadzór głosowania w obwodach oraz publiczne liczenie głosów w okręgu:
    • urny wyborcze o konstrukcji zabezpieczającej przed nieupoważnionym dostępem
    • przed rozpoczęciem głosowania obywatelski i medialny nadzór sprawdzenia urn wyborczych
    • ciągły nadzór głosowania, od jego rozpoczęcia, aż do dostarczenia urn zabezpieczonymi pojazdami do miejsca liczenia głosów w Okręgowej Komisji Wyborczej
    • publiczne liczenie głosów z udziałem kandydatów, ich pełnomocników i członków komitetów wyborczych, prowadzi Okręgowa Komisja Wyborcza
    • Okręgowej Komisji Wyborczej przewodniczy osoba lokalnego zaufania publicznego
    • wynik liczenia Okręgowa Komisja Wyborcza ogłasza natychmiast po jego zakończeniu.

 

Dlaczego proponujemy model brytyjski?

Wybór parlamentarzystów poprzez większościowy system wyborczy JOW obowiązuje w wielu krajach, m.in.: we Francji, USA, Kanadzie, Australii, RPA. My jednak proponujemy, aby w Polsce obowiązywał system zbliżony do brytyjskiego, ponieważ:

  • jest systemem sprawdzonym w warunkach europejskich,
  • jest prostym i czytelny, a przez to najbardziej zrozumiałym dla wyborców
  • sprzyja programowym rządom najczęściej jednej partii, która bierze na siebie pełną odpowiedzialność za sprawowanie władzy,
  • czyni społeczeństwo realnym podmiotem procedury wyborczej i polityki,
  • cieszy się uznaniem korzystających z niego Brytyjczyków

 

POBIERZ: PRZEWODNIK PO JOW